3 Mart 2008 Pazartesi

Artık saat, "saat" değil "alışverişsaati"

Üniversiteyi 10 senede bitiren genç bir girişimcinin elinde, Ümraniye'de bir kahvehanede ilk adımını atmıştı alisverissaati.com projesi. Bugün ise 4 yaşında, 4 milyon dolarlık ciroya sahip bir dev ve Kudret Çurey'in çizdiği vizyon çerçevesinde adımlarıyla bütün dünyayı sarsmaya hazırlanıyor.

Hikayenin Başlangıcı

Herşey Yıldız Teknik Üniversitesi makine mühendisliğinde okuyan 23 yaşındaki Çurey'in 2002 yılında Amerika'ya tatile gitmesiyle başladı. Çurey şunu farketti ki Amerika'da internet çok yaygın kullanılan bir araçtı ve daha da yaygınlaşmaktaydı. İnsanlar gündelik işlerini dahi internetten gerçekleştiriyordu. 1 aylık bu tatil bir anda bir araştıma gezisine dönüşmüştü. Bu süreçte Çurey, özellikle E-bay ile ilgili araştırmalar yaparak Türkiye'ye döndüğü zaman buradan nasıl kazanç sağlayabileceğini planladı.

Döndüğünde E-bay vasıtası ile yurtdışına aile mesleği olan mücevher-takı satışını gerçekleştirmeye başladı. Günde 22-23 paket gönderen bir müşteri olarak kargo firmalarının randevu aldığı birisi haline geldi bir anda. Bu süreçte para transferinde kayıp olmaması için Amerikan bankaları ile çalıştı. Ancak E-bay üzerinden işler giderek daha az karlı ve daha yorucu olunca farklı bir hedef belirlemesi gerektiğini anladı.

O sırada Türkiye'de alışveriş sitesi sayısı azdı ve herşey satılıyordu. Birçok sektör boştaydı. Bunların arasında araştırma yaparak saat sektörünü kendisine hedef seçti. Ancak bu sektöre doğrudan girmeden önce hepsiburada, ideefixe, kangurum gibi firmalar ile anlaşarak bu firmaların saat tedarikçisi oldu. Bu sayede hem sektörü büyüttü hem de tecrübe edindi. Tedarikçisini olmayı seçtiği şirketleri rakip olarak değerlendirmedi. Çünkü onlar herşeyi satıyordu, sadece saat satacak bir siteye rakip olamazlardı.

alisverissaati.com Açılışı ve Gelişimi

2003 yılı geldiğinde artık şartların farklı bir başlangıç için hazır olduğuna inandı ve alisverissaati.com'u kurdu. Başlarda en çok güvene önem verdi. Cep telefonunun çok kullanıldığı o senelerde her yerde şirket numarasını vererek "bizi arayın" imajı verdi. Amaç insanları internete alıştırmak, güven kazandırmaktı.

2004'tren itibaren "nasıl bir alışveriş sitesi" sorusunu sordu. Öncelikle görsel bir portal olarak düşündü. Yine amaç üye toplayıp insanların siteye katılımını sağlamaktı.

2006 yılına doğru sitenin tarzı yavaş yavaş daha çok alışveriş tarafına kaydı.

2007 yılında ise sitenin alışveriş tabanlı hali sunuldu. Ancak görsellik hala ön plandaydı, çünkü saat herşey bir yana aslında bir takıdır. Başlarda günde 3-4 ürün eklenebilirken, 4 yıl sonra bu sayı günde 300'e kadar çıktı. Eskiden sloganı "güven" olan alisverissaati.com artık "saat = alışverişsaati" parolası ile hareket ediyordu.

2008 yılında ise alisverissaati.com 60'tan fazla markayı satan, 150.000 kullanıcısı bulunan ve fossil.com'dan sonra dünyada Google üzerinde en çok saat araması yapılan ikinci site ünvanını taşıyor.

Mağazacılık


Başlarda işler kolay olmadı. Orta eğitimli esnaflara internetten saat satılabileceğini anlatmak ve destek almak zordu. Bu nedenle agresif pazarlama yöntemi seçildi ve ciddi görünmek için stok tutulmaya başlandı. İnternetten saat almak zaman ve çeşit açısından daha avantajlıydı. Uzun vadeler, taksitler ve yüksek indirimler ile müşteriler internete çekildi. Siteden bakıp dükkanlardan saat alanların sayısı siteden alanlardan çok daha fazlaydı ama site tarafından bakıldığında istenen etki yaratılmıştı.

2007 yılında mağazacılık da başladı. Mağaza hem güven arttırıcı bir olgu oldu hem de stok tutmak gerekiyordu. İnternet ve gerçek mağazanın fiyatları farklı olamazdı. Ancak ne mağazada internet fiyatı satılabilirdi ne de internette mağaza fiyatı. Her marka ve modelde gerek kar gerekse pazarlık marjları ayrı ayrı değerlendirilerek ortak fiyatlar belirlendi. 2008 ilk çeğreğinde toplam 15 mağaza sayısına ulaşıldı. Bunların arasında İstanbul'da saatçiliğin kalbi olan Sirkeci'deki mağaza bir internet mağazı konsepti üzerine oluşturuldu. İçeride LCD ekranlarda slaytların oldu farklı bir saatçi tasarlandı.

Casio ile bir anonim kurludu. Dahja önceleri sektörde ucuz saat olarak anılan Casio'nun gerçek değeri vurgulandı. Sadece Casio satan CasioPoint'ler açıldı. 4 senede 10 kat fazl ciro elde edildi. Şu anda CasioPoint'ler için birçok franchising başvurusu bulunuyor.

Mağazacılıkta en büyük rakip Konyalı Saat oldu. Ancak bu firmanın internet sitesi sadece mağazalara yönlendiren bir gösteri aracıydı.

Ani Zorluklar ve Çözümleri

4 senelik süreçte birçok defa sorunla karşılaşıldı, bunlardan başlıcaları ve çözümleri:
  • Teknik anlamda yaşanan bir sorun siteye erişimi kitledi, gerekli altyapı desteği ile sorun aşıldı.
  • Hukuki bir sorun nedeni ile şirket ceza yedi, knuda uzman avukatlardan yardım alınarak gerekli düzenlemeler sisteme eklendi.
  • Bir tedarikçinin hatası nedeni ile bazı müşterilere satın aldıkları saat temin edilemedi ve bu müşterilerin memnuniyeti için zararına ürün satılmak zorunda kalındı. çünkü güven olgusu zedelenmemeliydi.
Geleceğe Dair Planlar

Teknoloji bilmek önemlidir ancak şart değildir. Kullanıcılar aşırı teknolojik ve teknik bir site ile şablon bir siteyi ayırd edemez. Önemli olan özel olmak, özel bir hizmet sunmaktır. Özel olma olgusunun bozulmaması için sitede saat dışında bir ürün satılmadı ve hiçbir zaman da satılması planlanmıyor.

İlerleme ve yenilikçilik açısından dünyada tek odak noktaları Google. Çünkü internette Google ile bir milat yaşandı. İnsanların saati Google yerine alisverissaati.com'da yazması isteniyor. Saat denince akla gelen ilk şeyin alisverissaati.com olması isteniyor.

Yarına yönelik hedef uluslararası pazar. Global satış için saat kodlarının evrensel olması envanterlerin idaresinde bir avantaj sağlayacak. Uluslararası alanda pazar araştırmaları yapılıyor. Bu konuda E-bay de inceleniyor. Yeni ve yabancı bir isimle piyasaya girilmesi planlanıyor. Merkezi idaresi Türkiye'de olan ancak dağıtımı yerel olarak yapılan bir şirket modeli düşünüüyor. Bu modelde dünyada birçok şirket bulunuyor, Kartal'da merkezi bulunan Siemens de bu modele örnek verilebilir.

Hiç yorum yok: